Uudelle Karavaanarille


Tässä käyttösuosituksia uudelle karavaanarille, jotka ovat ensimmäistä kertaa matkassa asuntovaunulla.

Oman maalaisjärjen käyttö on sallittua, jopa pakollista. Alaoleva teksti on viitteellinen.


1. Asuntovaunujen vetopäät. Asuntovaunussa on tyypillisesti 3 erilaista vetopäätä.

Perinteinen vetopää on ollut käytössä pääsääntöisesti ennen 2000-lukua. Vetopäähän ja veturin kuulaan voi laittaa rasvaa. Kahvaa on käännettävä ylöspäin irrotettaessa ja kiinnitettäessä vaunua koukkuun. Kahvan on oltava alhaalla ajettaessa.









2000-luvulla yleistyivät kitkavetopäät. 



Kitkavetopäitä on kaksi yleistä mallia Alko ja Winterhoff. Kitkavetopäässä ei saa käyttää rasvaa, vaan koukku on oltava aina puhdas ja kuiva. Kitkavetopää on oltava alas painettuna ajoasennossa. Koukkua irrottaessa on vetopään kahvasta nostettava ylöspäin, että koukku irtoaa.  






Vetopään jarruvaijeri.

Jokaisessa vetopäässä on oltava jarruvaijeri, joka on kiinnitettävä koukun vieressä olevaan lenkkiin. Jos vaunu irtoaa koukusta, vaunussa menee jarrut päälle vaijerin avulla. 



Vetopäässä on myös käsijarru, joka on ala-asennossa pois päältä ja ylös vedettäessä päällä. Käsijarru on oltava ala-asennossa kun vaunua vedetään. Käsijarrua on hyvä pitää päällä kun vaunussa asutaan. Jos vaunu on kausipaikalla, käsijarru on hyvä vapauttaa, että se ei jumiinnu. Jos vapautat käsijarrun asuttaessa, huolehdi, että olet kiilannut pyörät ja laskenut tukijat, ennen käsijarrun vapauttamista.

Vetoaisassa on myös pyörä, jolla säädellään vetoaisan korkeutta, kun vaunu laitetaan koukkuun. Ajon aikana pyörä on oltava nostettuna ylös, se ei saa ottaa maahan.


Vetoaisa voidaan lukita aisalukolla, kun vaunu on parkissa. Kaikille vetopäille on omat aisalukot. Ennen lukon ostoa tarkista vetoaisan tyyppi. Vakuutusyhtiöt vaativat vetoaisan lukon.



7- ja 13- napainen sähköliitin asuntovaunussa.

Asuntovaunun vetoaisassa on sähköjohto, joka kytketään vetoautoon. 2000-luvulla yleistyivät 13 napaiset sähköliittimet. Sitä aikaisemmin oli käytössä 7-napainen sähköliitin. Peräkärryissä on käytössä edelleen 7-napainen sähköliitin. Mikäli autossa tai vaunussa on toisessa 7-napainen ja toisessa 13-napainen, väliin voidaan asettaa adapteri. Kun olet saanut kytkettyä vaunun pistokkeella kiinni, tarkista aina vaunun valot, ennen lähtöä. Erityisesti jarruvalot ja vilkut.


Mikäli autossa tai vaunussa on toisessa 7-napainen ja toisessa 13-napainen pistoke,väliin voidaan asettaa adapteri. 13-napaisia pistokkeita on myös erityyppisiä. Mikäli vaunussasi tai autossasi on 13- napainen pistoke, valokuvaa pistoke ja varmista myyjältä adapterin sopivuus. Adaptereita on olemassa molemminsuuntaisia. Adaptereita myyvät kaikki yleiset autotarvikeliikkeet.


Alla 7-napaisen ja 13-napaisen kytkentäkaavio





 2. Mitä tulee tarkistaa ennen matkalle lähtöä



Asuntovaunussa on jokaisessa kulmassa "tukijalat", jotka on oltava yläasennossa matkalle lähtiessä. 

Tukijalkoja ruuvataan ylös ja alas etulaatikossa olevalla veivillä/kammella.

Kampia on yleensä kahta eri mallia, vanhemmissa vaunuissa veivi, joka on yleensä koukkupäinen. 2000-luvulla yleistyi 19-tuumainen mutteri veivi.


Majoittuessa tukijalat lasketaan ala-asentoon, samalla voidaan säätää vaunua suoraksi.




Vaunun tukijalan kierteissä on hyvä olla vaseliinia, koska jalat ovat helpommin veivattavissa rasvattuna. Varsinkin yksiakselisessa vaunussa on takana oleva tukijalat oltava aina maassa kun vaunu ei ole auton koukussa. Jos vaunuun menee taakse, eikä tukijalat ole maassa, vaunun keula nousee ja perä iskeytyy maahan. Tämä saattaa aiheuttaa takapuskurin rikkoutumisen. Tukijalkoja ei saa ruuvata liian tiukalle. Tukijalan alle on hyvä laittaa pieni puunpala, että tukijalka ei painuisi maahan.

Oltaessa mäkisessä maastossa, on hyvä yrittää ajaa vaunu mahdollisimman suoraksi esim; ajamalla toinen rengas pienen korokepuupalan päälle. Lisäksi etukotelossa on hyvä olla pieniä puunpaloja mukana, mikäli tukijalasta loppuu säätövara, niin tukijalan alle voi tehdä korokkeen. Käsijarru on hyvä pitää päällä mäkisessä maastossa ja varmistaa pyörän kiiloilla vaunun paikallaan pysyminen. Asuntovaunun käsijarru ei pidä taaksepäin, joten kiilat kannattaa ensisijaisesti laittaa vaunun renkaan taakse.

Pyörän kiilat kannattaa aina laittaa paikalleen pysäköitäessä vaunua.


Muista aina tarkistaa vaunun sisällä seuraavat asiat, ennen matkan alkua. 


1. TV-antenni. TV-antennin varsi sijaitsee yleensä vaatekaapissa. Antennia voi nostella ylös ja alas ja sitä voi pyöritellä. Monesti näkee vastaan tulevia kulkimia, joissa tv-antenni on jäänyt ylös. Kun antenni on jäänyt ylös, se voi taittua ja tarttua esim; puun oksaan. Muista aina lähdettäessä laskea antenni alas.

2. Jääkaapin ovi. Muista aina lähtiessä tarkistaa, että jääkapin on "lukittuna" tapilla tai yläkulmassa olevalla kääntöhakasella tms. Jos jääkaapin ovi ei ole kiinni kunnolla, se aukeaa ajonaikana ja voi tippua.



3. Asuntovaunun liukuovet. Jos asuntovaunun liukuovia käytetään, muista aina lukita ne yläkulmassa oleviin nastalukitsimiin.

4. Asuntovaunun kaapit. Tarkista jokainen ovi, että ne ovat kiinni. Varsinkin lusikkalaatikko jää usein auki ja voi tipahtaa matkanaikana. Älä säilytä mitään raskasta yläkaapeissa. Pyri pitämään vaunun painopiste mahdollisimman alhaalla.

5. Asuntovaunun kattoluukut on pidettävä ajonaikana kiinni ja vesisateella myös parkissa. Muista tarkistaa, että ne ovat kiinni. Ne voivat irrota, jos eivät ole kunnolla kiinni. Tarkista samalla myös, että kaikki ikkunat ovat kiinni.

6. Asuntovaunun sähköjohto. Muista irrottaa vaunusta ja leirintäalueen sähkötolpasta sähköjohdot.

7. Asuntovaunun pyörän kiilat. Asuntovaunussa on oltava 2 kpl pyöränkiiloja, jotka tarkistetaan myös katsastuksessa. Muista ottaa ne aina mukaan.  Pyöränkiiloja on aina hyvä käyttää. Ja laittaa sen renkaan taakse mihin vaunu voisi lähteä vierimään.


8. Vaunun porras. Muista lopuksi laittaa vaunun porras vaunun ovesta sisään. Vaunun portaita on 2 yleistä mallia. On vaunun runkoon kiinnitettäviä ja irrallisia. Varsinkin Solifer on suosinut runkoon kiinnitettävää mallia.


9. Renkaiden ilmanpaineet. Tarkista renkaat. Vaunun renkaiden ilmanpaineet ovat korkeampia kuin tavallisen henkilöauton ilmanpaineet. Tarkista käyttöohjekirjasta paineet. Vaunun renkaissa on yleensä yli 3 kiloa ilmaa. Vaunun renkaan kuluminen ei ole ongelma vaan renkaan ikä. Tarkista renkaan kyljestä valmistusvuosi. Vaunun renkaat eivät saisi olla yli 10 vuotta vanhoja. Valmistusvuosi ilmoitetaan valmistusviikko ja vuosi. Esim; 4202 eli rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2002.  Tämä rengas on jo liian vanha käytettäväksi. Pakettiauton renkaita suositellaan varsinkin 1-akselisiin vaunuihin. Renkaan kyljessä on c-merkintä, joka tarkoittaa, että rengas on vahvistettu.



10. Vetoauton lisäpeilit. Hanki vetoautoosi lisäpeilit, että näet perässä tulevat. Vetoautoihin on hyviä merkkikohtaisia peilejä. Peilit ovat kiinni vai silloin kun vaunua vedetään.




Vaunun kaasujärjestelmä

Asuntovaunussa jääkaappi, lämmitys toimivat osaksi kaasulla ja hella, sekä mahdollisesti uuni toimivat pelkästään kaasulla. Kaasujärjestelmä on syytä koeponnistaa kerran vuodessa, jossa järjestelmän mahdolliset vuodot tarkastetaan. Koeponnistuksia suoritetaan alan caravan-huoltopisteissä.

Käyttöpaine suomessa on 30 mbar, älä käytä muita paineensäätöventtiilejä. Paineensäätimet sijaitsee etukotelossa lähellä kaasupulloa. Kaasupulloina käytetään yleisesti 11 kilon kierreventtiilipulloja. Kaasupullo on kiinnitettävä etukoteloon siten, että se ei lennä mahdollisessa törmäyksessä etukotelosta eikä matkan aikana pääse liikkumaan. Kaasupulloja ei saa säilyttää asuntovaunun asunto-osassa. Nestekaasupullojen säilytystilan on oltava suoraan ulos tuulettuva.



Tukes on tehnyt hyvä ohjeen "käytä nestekaasua oikein opas"

http://www.tukes.fi/tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf

Vaunun raikasvesijärjestelmä

Asuntovaunussa on raikasvesijärjestelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaunussa on joko kiinteä raikasvesisäiliö tai irrotettava. Irrotettavan raikasvesisäiliön voi ottaa vaunusta ulos ja täyttää tuoreella vedellä ja tuoda takaisin vaunuun. Kiinteä raikasvesisäiliö täytetään vaunun ulkopuolella olevasta aukosta, joko suoraan letkulla tai esim; kastelukannulla. Kun täytät raikasvesisäiliötä letkulla muista seurata, että säiliö ei tule liian täyteen. Vaihda vesi viikon vähintään välein. Kun et käytä vaunua, tyhjennä raikasvesisäiliö. Varsinkin talvella on raikasvesisäiliö aina tyhjennettävä jäätymisen vuoksi.

Asuntovaunussa on yleensä myös lämminvesivaraaja. Esim; ALDE:ssa se on pannun sisällä. Lämminvesivaraaja on tyhjennettävä erikseen omasta tyhjennys "hanasta". Muista tyhjentää varaaja aina talvisin.  Tyhjennyshana sijaitsee yleensä lähellä lämmitintä.

Raikasvesisäiliö on hyvä puhdistaa vuosittain esim; apteekista saatavalla sitruunahapolla.

Raikasvesisäiliössä on 12v toimiva vesipumppu. Vesipumpusta kuuluu pieni ääni, joten silloin se toimii normaalisti. Vesipumput ovat kulutusosia ja niitä saa uusia hyvin varusteluista autotarvikeliikkeistä ja caravan liikkeistä. Vesipumpun hinta on alle 50 €.





Vaunun WC ja jätevesijärjestelmä

Asuntovaunussa on nykyään yleensä kiinteä kasetti-wc. Kasetti -wc:t yleistyivät 90-luvulla.

Kasetti Wc on saanut nimensä, irrotettavasta wc säiliöstä. Säiliö otetaan ulos vaunun kyljestä sijaitsevasta luukusta. Tämän säiliön täyttöasteen näkee vessan vieressä olevasta merkkivalosta. Samasta valosta näkee myös huuhteluaineen määrän.

Huuhteluainetta ei saa jättää talveksi pakkaseen. Huuhteluaine jäätyy. Tyhjennä huuhteluainesäiliö tyhjäämällä se pöntön vierestä olevasta nupista ja kääntämällä huuhteluaine säiliön korkki varovasti "nurinpäin" wc-luukusta. Varo, että huuhteluaine ei mene wc luukusta vaunun sisälle.


Asuntovaunun kyljestä olevasta luukusta laitetaan myös wc kemialliset wc aineet eli huuhteluaineet. Kemialliset wc aineet ovat myrkkyjä, joten säilytä ne poissa lasten ulottuvilta, esim; etukotelossa.

Kemiallinen wc aine annostellaan ohjeen mukaan raikkaan veden lisäksi. Kemiallinen wc aine hajottaa biojätteen kasetti wc;ssä.

Kasetti wc tyhjennetään leirintäalueella olevaan kemiallisen wc:n tyhjennyspaikkaan, ei leirintäalueen normaaliin vessaan. Kotona voit kemiallisen wc:n tyhjentää omaan vessaan. Älä tyhjennä säiliötä luontoon, äläkä esim kotona tms pienpuhdistamon viemäriin.

Asuntovaunun vessaan on saatavilla myös omaa hajoavaa wc-paperia. Kemiallisia wc aineita saa lähes jokaisesta isosta tavaratalosta.


Vaunun lämmitys

Asuntovaunussa kaksi yleisintä lämmitysjärjestelmää on ilmalämmitys ja nestekiertoinen lämmitys.

Lämmitykset toimivat sähköllä ja kaasulla. Jos vaunu ei ole verkkovirrassa, on vaunua lämmitettävä kaasulla. Mikäli vaunu on verkkovirrassa, voidaan käyttää pelkästään vain sähköä. Kovalla pakkasella on käytettävä myös kaasua, koska pelkkä sähkö ei välttämättä pidä vaunua lämpimänä.

Ilmalämmityksen vaunun ilmaan lämmitetään yleensä "Trumatic" merkkisellä lämmittimellä. Vaunussa kulkee ilmalämmitys putket. Putken päissä on "venttiilit " joita voidaan säädellä tarpeen mukaan.



Trumatic-lämmitin sijaitsee yleensä vaatekaapin alaosassa, ja siinä on säädin "termostaatti" ilmanlämpötiloja varten. Trumatic toimii nykyään kaasulla ja sähköllä. Vielä 90-luvulla Trumaticissä oli vain kaasu lämmitys ja sähkölämmitys oli lisävarusteena. Varsinkin saksalaisvalmistajat suosivat Trumitic lämmitintä. Kesällä kuumalla vaunun ilma saadaan liikkeeseen ja kosteus nopeasti poistettua vaunusta Trumaticin avulla. Trumatic ei ole talvimatkailijoiden suosiossa.



Toinen lämmitysjärjestelmä vaunuissa on yleensä vesikeskuslämmitys. Tämä tarkoittaa, että patterit kiertävät vaunujen seinustoilla, jotka lämpiävät nesteellä.

Yleisempiä merkkejä ovat Primus ja Alde. Primuksen valmistus lopetettiin 90-luvun lopussa kun Primus ja Alde fuusioituivat. Yhteistyön tuloksena syntyi Alde 3000 merkkinen vesikeskuslämmitin, jota on myöhemmin päivitetty.

Asuntovaunuissa on kehittynyt myös lattialämmitys. Lattialämmityksiä on kahta tyyppiä, sähköllä toimivia kalvoja, jotka ovat ns. mukavuus lämmittimiä ja lattiassa voi myös kiertää nesteputket, jotka toimivat myös vaunun lämmittäjänä.

Primus sijaitsee yleensä etukotelossa. Primuksen kaasun tehoa voi säädellä, joko suoraan kaasupullosta tai primuksen kyljestä. Primuksen lämpötilaa säädetään vaunun sisällä olevasta käyttöpaneelista.



 Alde lämmitin sijaisee yleensä penkin alla tai kaapissa. Alden lämmitintä ohjataan joko manuaalisella ohjaimella tai digitaalisella ohjaimella, jolloin Alden tyyppinumero on 3010. Digitaalinen ohjainpaneeli yleistyi 2007 vuodesta eteenpäin.





Tutustu huolellisesti vaunun lämmitysjärjestelmään asuntovaunun omasta ohjekirjasta



Vaunun jääkaappi

Asuntovaunussa on jääkaappi, joka toimii sekä 230v sähköllä, että kaasulla. Osa kaapeista toimii myös 12v. Jääkaapin tuuletusritilät sijaitsevat vaunun kyljessä, eikä niitä saa peittää. Kesällä siirryttäessä on syytä pitää jääkaapissa kaasu päällä, muuten jääkaappi lämpenee ajonaikana.

Jääkaapin kaasu järjestelmä tarvitsee myös huoltoa. Mikäli kaasu ei lähde toimimaan, on jääkaapin polttimossa todennäköisesti ongelma, joka tarvitsee huoltoa.

Jääkaapin kaasu järjestelmä täytyy aina käynnistää erikseen joko piazzo-sytyttimellä tai jääkaapissa voi olla automaattinen sytytin. Jääkapin sisällä voi olla pieni lasinen silmä, mistä voi tarkastaa, että kaasu on päällä tai vastaavasti jääkaapin oven päällä voi olla viisari, joka kertoo onko kaasu päällä. Myös kokeilemalla vaunun ulkopuolista jääkaapin "pakoputkea" tiedät, että jääkaappi on päällä, mikäli pakoputki on lämmin. Pakoputki sijaitsee alla olevassa kuvassa oikeassa reunassa.

Jääkaapin tausta on hyvä myös kerran kesässä puhdistaa pölystä. Alla olevan kuvanmukainen ritilä irtoaa seinästä ja esim imurilla voi aukosta jääkaapin taustan puhdistaa.

Lue huolellisesti ohjekirjasta jääkaapin käyttöohjeet.




Vaunun sähköjärjestelmä


Asuntovaunussa pääsääntöisesti on 12 v järjestelmä. Asuntovaunussa on akku, jota ladataan kun vaunu kytketään verkkovirtaan. Asuntovaunun sisällä on myös 240v pistorasioita, jotka toimivat vasta sitten kun asuntovaunu on kytketty kaapelilla sähköverkkoon. Valaistus on yleisesti 12v.

Erilaiset sähkölaiteet vievät eri määrän sähköä.

Esim, hiustenkuivain, kahvinkeitin, mikro, pölynimuri, ilmastointi vievät paljon sähköä 1-3kw.

Ja esim puhelimen laturi 230v, perusläppärin laturi 230v, pieni televisio vievät vähän sähköä.

Lähtökohtaisesti vaunu toimii omana yksikkönä ja sen "sisäinen" virta on 12v. Nuo edellämainitut laitteet tarvitsevat yleensä  230v, eli ns maasähköä.

"Akkusähkö" on 12 v  ja vaunussa esim valaistus ja lämmityslaitteen kiertovesipumppu toimivat 12v.

Kun menet leirintäalueelle ja kytket vaunusi maasähköön 230v voi käyttää sulakkeesta riippuen noita 230v laitteita. Myös vaunun sähkölämmitys vie paljon sähköä 1-3 kw.

Invertteri muuttaa akun 12v sähkön 230 v sähköksi, jolla voi käyttää sitten noita 230 v laitteita.

Invertteri on yleensä alle 1 kw, joten se soveltuu huonosti esim hiustenkuivaajalle ym. Invertteri soveltuu paremmin niille 230v sähkölaitteille, jotka vievät vähän sähköä. Esim puhelimen laturi, pieni televisio jne.

Invertteriä ei yleensä ole vaunussa vakiona, vaan se pitää yleensä ostaa erikseen. Invertteri kytketään akkuun. 

Ilmastointi vie paljon sähköä, että sen käyttö invertterillä ei ole kovin suositeltavaa, koska se tyhjentää akun hyvin äkkiä. Ilmastointi voi viedä helposti 3 kw, joten sitä ei pienellä invertterillä voi edes käyttää.

Jääkaappia voi käyttää sekä 230v maasähköllä, mutta myös kaasulla. Joten jääkaappi ei välttämättä tarvitse sähköä. Jääkaappia voidaan käyttää kaasulla niin pitkään kuin kaasupullossa on kaasua. Ei ole riippuvainen sähköstä.

Myös vaunun lämmitys voidaan käyttää kaasulla eikä sekään tarvitse välttämättä sähköä. Kiertovesipumppu ja kaasulämmityksen käynnistys tarvitsee 12v akku virtaa, joten akku ei voi olla tyhjä, jos tarvisee vaunussa kaasulämmitystä.

Nykyään vaaditaan asuntovaunuihin liitäntäjohdoksi 3x2,5mm, maks pituus 25m oleva sähköjohto.  Mikäli leirintäalueella ei ole vielä uusia sähkötolppia, voidaan lisätä  adapteri vanhaan sähkötolppaan, jolla vaunu saadaan kytkettyä kiinni.

Asuntovaunun laturi saattaa rikkoutua, ja tilanne voi hankkia tarvittaessa tavallisen akkulaturin, jossa on lataustehoa riittävästi.  Esim Ctek merkkiset laturi ovat luotettavia ja ylläpitävät latausta akussa.





Vaunun ilmanvaihto.

Vaunun katossa ja lattiassa on ilmanvaihtoreikiä. Älä tuki näitä reikiä. Ilman on vaihduttava vaunussa, muuten vaunu voi homehtua. Ilmanvaihtoventtiilit on asennettu sen vuoksi vaunuun, että ihmisillä vaunussa riittää happi. Varmista talvella, että lumi ei tuki ilmanvaihtoreikiä katolla. Älä myöskään kasaa lunta vaununalle, ilman pitää saada kiertää sekä pohjassa, että katolla.

Älä peitä vaunua pressulla. Pressu tukkii katon ilmanvaihdon ja homehtuminen on hyvin todennäköistä.

Vaunun huoltoa

Vaunun akselistossa ja vetopäässä on rasvanippoja. Rasvaprässillä on hyvä kerran vuodessa laittaa nippohin rasvaa. Ohjekirjassa kerrotaan rasvanippojen sijainnit. Yleensä vetopäässä on 2 nippaa ja 2-4 nippaa akselistossa. Myös renkaiden laakerien rasvaus on syytä joskus tarkistaa. Iskunvaimentimet kuoleentuvat pikkuhiljaa ja ne kannattaa vaihtaa käytöstä riippuen noin 10-vuoden välein.





Vaunun vetopäässä on myös iskunvaimennin, joka näkyy kuvassa 1, osa 4. Katsastuksessa iskuvaimennin testataan jarrutuksessa. Iskunvaimennin on mennyt rikki, jos vaunu tulee liian vauhdilla koukkuun. Tämä vaimennin kannattaa myös vaihtaa käytöstä riippuen noin 10-vuoden välein.



Asuntovaunun jauhesammutin on tarkastettava valtuutetulla tarkastajalla kerran vuodessa.

Lisäksi suosittelen vaunuun palopeitteen, kaasuvaroittimen ja tavallisen palovaroittimen asentamista.


Vaunun pesu ja säilytys


Pyri siihen, että peset vaunun ainakin kerran vuodessa, myös katon. Älä pese painepesurilla. Esimerkiksi pineline pesuaine on hyvä pesuaine vaunun pesuun. Älä ruiskuta vaunun ritilöihin vettä. Ole erittäin tarkkana ikkunoiden kanssa, ne naarmuuntuvat helposti. Älä myöskään hinkkaa vaunun kulmia, kulmissa on "butyylimassat", jotka varmistavat vaunun vedenpitävyyden. Älä kävele vaunun katolla, jos kävelet, tiedä mihin astut. 

Jos vaunusi ei ole talvella katoksessa, huolehdi, että lunta ei keräänny liikaa vaunun katolle. Poista lumi varovasti. Muista katolla on ilmanvaihtoluukkuja, antenni ym, joka eivät näy lumen alta. Ota kesällä kuva katosta, niin muistat talvella, mitä katolla on. Vältä kävelyä katolla.

Jos mahdollista säilytä vaunua talvella katoksessa, ja huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta. Kattoluukut voivat olla talvella raollaan katoksessa. Käsijarrun voi vapauttaa, mikäli olet kiilannut renkaat hyvin.

Vaunussa ei tarvitse pitää lämpöjä päällä. Oleellista on huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta vaunun sisällä.


Katsastus ja vakuutukset

Matkailuvaunua, jonka kokonaismassa on 750 kg tai vähemmän, ei tarvitse katsastaa lainkaan. Jos kokonaismassa on 750–3 500 kg, matkailuvaunu tulee katsastaa joka toinen vuosi.

Ennen katsastusta kannattaa tarkistaa asuntovaunun jarrut sekä käyttö, että käsijarru. Jarrujen säätäminen aika helppoa, ja ohjeita löytyy runsaasti netistä. Myös iskunvaimentimet (mahdolliset vuodot) ja renkaan laakerit on hyvä tarkistaa.

Asuntovaunun liikennevakuutuksen hinta on noin 20 € vuodessa. Se on suurinpiirtein sama kuin peräkärryn. Asuntovaunuun kannattaa hankkia myös kaskovakuutus, joka sisältää törmäysvakuutuksen. Vakuutusta ottaessa selvitä sisältääkö kaskovakuutus myös myrskyvakuutuksen. Esim puu voi kaatua vaunun päälle. Jokainen vakuutusyhtiö hinnoittelee kaskovakuutuksen omilla ehdoilla ja hinnoilla, joten kaskovakuutus kannattaa kysyä useammalta yhtiöltä ja tingata mahdollisimman paljon bonuksia mukaan. Kaskovakuutuksen bonukset ovat neuvottelukysymys.  

Ajo-ohjeita

Matkailuvaunua vedettäessä maksimi nopeus Suomessa on 80 km/h, myös moottoritiellä. Asiallinen karavaanari huomioi myös muut liikenteessä. Jos perääsi tulee pitkä jono, aja bussipysäkille ja päästä jono ohitsesi. 

Mutkissa ja varsinkin kaupungissa ajaessa huomio, että vaunu renkaat oikaisee aina vähän mutkassa, eikä tule suoraan auton renkaiden mukaan. Mutkassa vaunun renkaat osuvat helposti kanttariin. Joten älä tee liian jyrkkiä käännöksiä. Seuraa peilistä käännöksessä peilistä vaunusi renkaan kulkemista. 

Vaunun kylki vaurioituu herkästi, joten katso aina etukäteen, että puiden oksat ym eivät raavi vaunun kylkeä. Myös liikennemerkit voivat jyrkästi kääntäessä osua vaunun kylkeen. Vaunun perä tekee laajoja kaaria, joten jyrkästi kääntäessä huomio vaunun perän liikkeet. Jos olet epävarma jyrkissä käännöksissä, pyydä ylimääräistä silmäparia katsomaan vaunun perään. Varsinkin SFC alueilla isännät ovat alueilla sitä varten, että kulkimet pääset oikeille paikoille. 

Huomioi myös jyrkästi kääntäessä, että vaunu ei mene linkkuun. Vetoasia saattaa osua puskuriin. Varsinkin peruuttaessa vaunun linkkuun meneminen on mahdollista. Peruuttamista kannattaa harjoitella esim suurella parkkipaikalla itsenäisesti. 

SFC-yhdistyksellä on myös omat ajotaitomerkkikisat, joita järjestetään säännöllisin väliajoin ympäri suomea.

http://www.karavaanarit.fi/sf-caravan-ry/leirinta-ja-turvatoimikunta/ajotaitomerkit/ajotaitomerkkien-suorituspaikat/


Turvavälit

Kun saavut leirintäalueelle, matkailijoiden kaluston välissä on oltava turvaväli. Jos naapurin kalusto syttyy palamaan turvaväli ehkäisee palon etenemisen naapuriin. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että palokuorman väli on oltava aina vähintään 4 metriä. Palokuormalla tarkoitetaan etutelttaa, markiisia, terassia, vaunua ja autoa. Tämä vuoksi onkin tärkeää, että huolehdit, että turvavälit ovat kunnossa. SFC alueilla isännät huolehtivat riittävistä turvaväleistä, mutta yksityisillä leirintäalueilla ei välttämättä ole aina paikalle ohjaajaa, joten varsikin nurmialueilla on oltava huolellinen turvavälien noudattamisessa.


SF-Caravan yhdistys

Mikäli retkeily alkaa tosissaan kiinnostamaan, niin SF-Caravan;in yhdistymistä kannattaa harkita. Jäsenyydellä saat tuntuvan alennuksen SFC alueiden yöpymismaksuista sekä 6-kertaa vuodessa ilmestyvän caravan lehden.

http://www.karavaanarit.fi/jasenyys/

Käyttäytyminen alueella

Ohjeistus löytyy alla olevasta linkistä.

http://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/ohjeita-leirintaalueille/ohjeet/



Tämä ohjeistus on suositus, eikä kirjoittaja vastaa mahdollisista syntyvistä vahingoista.


10 kommenttia:

  1. Hienoa Pamaus, oiva esimerkki oikeasta karavaanaritoiminnasta. Kiitos, että jaksat!

    VastaaPoista
  2. KIITOS!!! Mahtava tietopaketti noviisille (jollainen itsekin olen), tätä tavataan vielä monta kertaa :)

    VastaaPoista
  3. Olen uusi vaynuilija. En saa sähköä toimimaan leirintäalueen pistorasiasta. Merkki solifer 500 arctic. Missä vika.

    VastaaPoista
  4. K I I I I I I T O S ! ! ! !
    Kyllä olet tehnyt hyvän työn!
    Koko plokisi on saattamattoman hyvä!
    Meinaan mennä 1995 polarista tutkaamaan...
    Kuulema poikkeuksellisen hyvä ikäisekseen.... ��������������
    Siitä harjoittelut ja eteenpäin...
    Talvea!!!

    VastaaPoista
  5. Jaan tämän oivallisen linkin aina kun vuokraan vaunuani ensikertalaisille!
    Yksi asia pisti silmään, ei pidä paikkaansa: "Asuntovaunussa on oltava 2 kpl pyöränkiiloja, jotka tarkistetaan myös katsastuksessa." Olen omistanut vaunun 15 vuotta eikä ikinä ole tarkastettu katsastuksessa mitään pyöränkiiloja. Korjatkaa jos olen väärässä mutta mielestäni katsastuksessa ei tarkasteta mitään muuta kuin että vaunun valot, alusta ja jarrut ja vetopää on kunnossa, ja vaunussa on sammutin jossa on leimaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle on kyllä annettu ymmärtää ,että kiilat olisivat pakolliset varusteet vaunussa. Toki tähänkin olisi hyvä saada varmistus.

      Poista
  6. Hyvä paketti aloittelevalle karavaanarille. Kiitos paljon!

    VastaaPoista
  7. Kiitos. 4 vuotta vaunussa asumista takana, hyvää perustietoa minulle.

    VastaaPoista