Turkin matka

Turkin Alanya 13.4.-21.4.2014, Lähtö Vaasasta

Finnmatkat Blue Star - Flower Garden FFFF

Hinta viideltä henkilöltä puolihoidolla oli 1986  €. Kaksi aikuista ja kolme lasta. Huoneistohotelli.

Reissuun päästy

Lentokone lähti ajallaan Vaasasta 13.4.2014 klo 22.40. Kone oli SunExpress Boing747-800. Samanlainen kone kuin Ryan Airilla. Aivan siisti kone ja etukäteen tilaamamme ruoka oli myös hyvä. Paikat varasimme etukäteen riviltä 1-2. Oikein hyvät paikat.

Taksin olin tilannut etukäteen kentälle täältä

Sähköpostilla sovimme kyydin ja iso tilataksi oli ovella odottamassa nimikyltin kera. Hinta oli 60 € 5 henk. Lento oli perillä 2.40 aamuyöllä ja hotellilla olimme 4.30. Matkaa hotelli Flower Gardeniin kentältä oli 120 km.

Juuri kun pääsi nukkumaan niin klo 5.00 alkoi sitten aamurukoukset. Siinä ne yöunet sitten olikin.

Aamupalalle ja maaston tiedusteluun. Rannalla on jo käyty ja lämmintä on.

Päivä pyöritty hotellilla. Vanhimmainen lapsista nukkui klo 13 saakka, nuorimmainen nukkuin 3 tunnin päiväunet, keskimmäinen ei ole nukkunut juuri ollenkaan. Mahtaa illalla nukuttaa. Päivä on lotrattu uima-altaalla.

Klo 16 alkaa Finnmatkojen esittelytilaisuus, näkee oppaankin ensikertaa. Sitten voisi suunnata kohti basaareja ja klo 19 alkaen olisi sitten ruokailu omalla hotellilla. Puolihoito on tilattu joten katsotaan mitä ruokaa saadaan. .

Huoneisto on muuten aivan kiva 8 kerroksessa. Olohuone/keittiö, ja makuuhuone. Tosi siistit huoneistot. Jatkuvasti joku täällä siivoaa.

Muuten jos klikkaa tuota kuvaa niin aukeaa kuvasarja jossa kaikki kuvat ovat suuremmalla.

Finmatkojen opetas on tavattu ja piti 30min esitelmän alanyasta. Ne jotka viitsivät kuunnella oppivat jotain ne jotka eivät kuunnelleet turha vaivaitua.

Iltapäivä tulikin sitten istuskeltua lasten leikkipaikan vieressä ja kun rouvas kansa väki paikallisessa hamanissa. 2 tuntia siihen sitten kuluihin. Tämän jälkeen ruokailimme ja hotellissa johon kuului puolihoito. Voisin sanoa, että  jälkiruoka oli hyvin makeaa ja riittoisia.

Sitten klo 21 nukkumaan kun viime sattui jämään unien puolesta väliin.

Ja klo 20.55 yllättäen se rukouskutsu sitten taas alkoi, joka sattumoisin sattuu olemaan hotellin vieressä. Parasta pistävät.

Ja syntymäpäivä kakkukin on syöty

Kleopatra ranta

Aamu on sarastanut pilvisenä. Tasan klo 5 taas herättiin kutsuun. Tänne kuuluu muuten kolmen eri tornin kutsuhuudot. Aamupalan kautta metro tukkuun.

Metro tukku nähty paikallinen keskinen. Myytiin aivan kaikkea autonrenkaista tuoreeseen kalaan. Iso tukku liike. Taksi maksoi 50 liiraa meno paluu eli noin 20 €. Kerran käy ei tarvitse toista kertaa mennä. Sitten vähän syödään pastaa ja mennään kleopatra rannalle. Kukaan ei toistaiseksi ole tullut vielä ruikkutautiin.

Jaa-a klo 19 alkaa hotelillamme Turkkilainen ilta. 4 eri henkilöltä varasin pöydän 12 henkilölle. Ja aina jokaisella henkillöllä on eri esimies, jännä nähdä tulikohan sitä pöytää nyt ollenkaan varattu. Aika erikoinen systeemi ja nyt yksi henkilö kertoi, että pöytää ei voi varata laisinkaan. Maassa maan tavalla. Tämä turkkilainen ilta on siis ohjelmallinen ilta, johon pitäisi periaatteessa varata pöydät etukäteen hotellilla. Hinta on 75 liiraa per henkilö, mutta kuuluu puolihoitoon. Ilmeisesti, kohta se selviää. Mutta veikkaan että kaikki ei mene kuin elokuvissa.

No niin Turkkilainen ilta on alkanut

Ruokaa on kyllä enemmän kuin riittävästi

Iltaan kuului myös turkkilaista tanssia

Keskiviikko 16.4

Runsaan aamiaisen jälkeen suuntasimme kävelylle. Paikallinen kauppahalli löytyy tästä aivan lähetä noin 500 päästä. Sieltä olisi saanut tuoretta kalaa aika tavalla ja muita mereneläviä, ja näyttivätkin aivan tuoreilta. Pienen kävelyreissun jälkeen suuntasimme omalle hotellille ja altaalle. Päivä oli lämmin. Aamupäivä meni isoja shakkinappuloita siirrellessä. Ruokailun jälkeen kävelimme suurelle basaarialueelle. Tästä on reilun kilometrin matka sinne. Siellä oli tarjolla jos jotakin, ainakin kengät ovat paljon halvempia kuin suomessa. Monenlaista tarjontaa ja alue on aika suuri. Sanoisin neliökilometrin. Alue rajoittuu toiseen Alanyan rannoista joissa on veneitä täynnä. He myyvät matkoja tunnin matka oli 10 €. Ja sitten 3,5 tunnin reissu oli 12 henkilöltä 450 liiraa, joka sisälsi ruuat ja juomat. Omalla hotelilla kysyin paikalliselta miltä tuo 450 liiran hinta vaikutti, tuumasi että liikaa, saman reissun hän hoitaa 350 liiralla, eli varmaan 300 liiraa on oikea hinta.

Iltapäivällä suoritimme vielä pientä lenkkeilyä alueella ja ostimmekin vähän winx paitoja. 60 % sai hinnasta tingittyä. Yhden paidan hinta oli 60 liiraa ja kaksi paitaa sai 50 liiralla eli noin 20 eurolla. Ruokailu illalla ravintolan seisovasta pöydästä. Ruoka on täällä ollut aivan hyvää ja puolihoito on kyllä hintansa haukkonut.

Tämä Flower Garden hotelli on kyllä aivan hyvällä paikalla täällä keskustassa, rantaa on noin 500 ja tuohon pääkadulle 100 metriä. Tähän ei kuulu tuon kadun autojen äänet juuri ollenkaan. Jos haluaa, että hotelli on keskustassa niin tämä on siihen aivan hinta/laatusuhteelta hyvä valinta.

Tuossa illalla jututimme vielä paikallisia ja kyselimme mitä ne noista moskeijan torneissa oikein toimittelee. Tämä keskustelutuokio on 5 kertaa päivässä. Paikalliset kertoivat, että he eivät ymmärrä mitä noista torneissa huudellaan, koska se arabiaa. Jollakin oli se käsitys, että he pyytävät tulemaan moskeijaan ja rukoilemaan. Tämä on varmaan aika lähellä totuutta. Hyvin se kuuluu tähän hotelille.

Illalla kävelimme vielä kylillä ja shortseilla ja teepaidalla pärjäsi oikein hyvin vaikka aurinko oli laskenut varmaan reilut 15 lämmintä. Kovasti sitä kauppaa yritettiin suomipojalle taas tehdä.

Torstai 17.4

Netistä täällä on vähän toivomisen varaa, tämä on yhtä nopea kuin ennen kännykän gprs yhteys. Ei pysty paljon kuvia nyt latailemaan. Paremmin vain teksti pohjaista. Nyt aamulla klo 7 tämä toimii jotenkin. Ei taida olla käyttäjiä. Eilen ei koko netti toiminut. Aamu on alkanut jälleen aurinkoisena lämpötila on hipoo jo 20 astetta

Tavoitteena voisi olla tänään että käymme tippukiviluolilla.

Siivooja käy joka päivä huoneessa siivoamassa ja pesemässä astiat, jota meilläkin sattumoisin tulee aika tavalla. Tämä Alanya on kyllä turkkilaiseksi kaupungiksi oikein siisti ei roskia ym tavaraa kadulla oikeastaan näe. Kehittynyt on.

Hyvin on aamulla rauhallista vaikka herätys tänäänkin oli klo 5. Hotellissa paremmin vaan siivoojat pyörivät. Aamiainenkin oli jo katettu.

Kulttuurikierros tehty tippukivi luolilla käyty ja Kalen kukkulalla ja pirssillä ajeltu. Halvemmaksi tulee ajella mittarin mukaan kuin sopia hinta etukäteen.

Vähän videon pätkää

Illalla kävelimme Basaari alueella. Todellakin tämä taksi homma on niin, että mittarilla pääsee halvemmalla kuin etukäteen sopimalla. Aina vaan pitää huolen siitä, että mittari on päällä.
Ei täällä enää sellaista tyrkytystä ole kuin Turkissa ennen oli, ovat ilmeisesti huomanneet, että suomalaiselle ei saa myytyä, jos oikein tyrkyttää. Tuo tinkaaminen on vaan vielä vähän mysteeri jotkut antavat 80 % alennusta ja jotkut 20 %. Mutta tuotteen loppuhinta on sama päättyy samaan.

Perjantai 18.4.2014

Ensimmäinen aamu kun taivas oli pilvessä. Täytyy nyt vähän tuumata mitä tekisi. Vieläkään kellään ei ole mahatautia iskenyt. Tosin nuorimmainen eilen väänsi tortut lasten altaaseen. Excuse me my baby get poops in the pool. Äkkiä siellä turkkilaiset oli imurin kanssa paikalla. Onneksi oli pieni lasten kahluuallas.

Laiva risteilyllä käy

Ruokailun jälkeen kävelimme basaari alueella ja paikallisella torilla ja illalla söimme hotelilla ja katselimme taikurin esitystä.

Lauantai 19.4.2014

Aamu on aurinkoinen lämmintä tulossa. Perjantai oli pilvinen mutta kohtalaisen lämmin ei satanut.

Koko päivä pyöritty rannalla ja paikalla oli myös kaikki Miss Suomi Kandikaadit ja Matkaoppaiden Terhi. Tekivät ohjelmaa matkalle misseyteen

Sunnuntai  20.4

Tänään kotia, lento lähtee klo 17.50 ja perillä vaasassa klo 21.50. Taksi lähtee hotellilta klo 13.30

Formulat  terassilla

1. ONNEA PÄIVÄNSANKARILLE ALAVUREN TUURISTA :)

1. Kato nyt vasta huomasin, että tänne alaskin voi kirjoittaa. Ilmeisesti tekin voitte täällä jotenkin kommentoida. Kiitos vaan onnitteluista !!

2. Siis tämähän on näköjään sellainen kenttä että tänne voi kuka vaan kommentoida mitä vaan.

3. Mukavalta näyttää sielläpäin. Onko uima-allas lämmitetty? Tarkeneeko meressä jo uida? Tänne luvataan kelpo keliä pääsiäiseksi paitsi että pitkänäperjantaina sataa.

1. Luulempa että uima-altaan vettä ei ole lämmitetty, kummasti siellä vaan uidaan. Vaikuttaa siltä, että veden lämpötila olisi tuollaista 20 luokkaa. Ja meressä voi hyvin uida siisti ranta ja puhdasvesi. Samaa luokkaa lämpötila.

4. Mä jatkan näitä kommentointejani: Meinasinkin jo kysyä ootteko törmänny misseihin kun luin että ovat just Alanyassa. Vai että väänsi kummityttö tortut altaaseen. Onneksi meidän pääsiäisvieraat ei tehny samaa meidän kylpytynnyriin :D