Legoland

Legolandiin 11.6-22.6.2017

Finnlines laivaliput maksettu ja lähtö on 11.6. Helsinki-Lyypekki

Matkalle lähtee kaksi henkilöautoa + kaksi asuntovaunua + 4 aikuista + 3 lasta. Kaikki ruokailut on ostettu etukäteen ja hytteinä on kaksi LUX-hyttiä.

Finnlines Finnlady on kunnostettu sisältä 2016 ja Lux hytit kevällä 2017.

Paluu Kapellskär 22.6.2017 Finnclipper

Kokonaishinnaksi tuli 2371 €

Yhden perheen hinta Helsinki-Travemunde 1 auto, vaunu, 2 aikuista  ja 3 lasta plus ruuat ja lux hytti = 1000 €

Kapellskär- Naantali 1 auto, vaunu, 2 aikuista ja 3 lasta, plus hytti = 268 €, sis ruoka

Muita hintoja:

Diesel

Saksa Diesel 1.06-1.09 Ltr

Tanska Diesel  n 8.20-9,20 kr = 1,10 - 1,24 €

Ruotsi  Diesel 13 kr =  1.36 €

Dieseliä kului noin 250 ltr = Eli keskimäärin 300 €

Siltamaksut asuntovaunu perässä  Tanskasta Ruotsiin ajettaessa pe 16.6.

Iso-Belt 365 Tanskan kruunua = 49 €

Juutinrauma 112 €

Öölannin 6 km pituisella sillalla ei ollut siltamaksua.

Leirintäalueet 2 aikuista ja 3 lasta.

Lyypekki Camping Lubeck-Schönböcken 30 € yö x 2

Legoland noin 50 € yö x 2

Malmö First Camp 35 € yö x 2

Öölanti Saxnäs 34 € yö rantapaikka. x 2

Norrköping Camping 30 €

Kappelskär Camping 35 €

Leirintäaluemaksu yhteensä =373 €

Legoland

Legoland liput kannattaa ostaa camping alueelta hinta oli 260 kruunua per henkilö 2 päivän lippu.

Eli noin 35 € per lippu.

Ruokailu 5 henkilöltä Legolandin alueella maksoi 500 kruunua eli noin 67 €

Legoland menot yhteensä = 242 €

Laivaliput 5 h ja yhdeltä auto+vaunu noi 1300 €

Kokomatka hinta noin 2500 € 5 henk perheeltä.

Naantalista Legolandiin matkaa 1100 km = 100 ltr diesel = noin 140 €

Leirintäalueet noin 204 €, kaksi yötä Malmö ja Öölanti

Laivamatka Kappelskär- Naantali = 268 €

Sillat yhteensä = 161 €

Naantali- Legoland yhteensä = 772 € plus ruoka perheelle  = 900 €

Eurooppa 10.6-22.6

Hei olen Suvi 12v ja kirjoitan päiväkirjaa meidän lomamatkasta.

Sunnuntai 10.6

Heräsimme Tampereen Ideaparkin pihassa. Olimme tulleet sinne jo eilen illalla. Tänään luvassa olisi kaksi tuntia pitkä matka kohti Helsinkiä. Istuimme autoon ja lähdimme matkaan. Matkalla lapset marisivat monta kertaa: ”Koska ollaan perillä?”

Vihdoin tultiin satamaan. Olimme jo käyneet Ikeassa syömässä. Olimme satamassa noin klo: 13. Kukaan ei tiennyt moneltako laivaan päästäisiin. Olimme kaista 10. Kahdelta ensimmäiset (kaista 1 olleet)päästettiin laivalle. Vasta neljältä pääsimme laivaan.

Auton ja vaunun jätimme autokannelle. Etsimme hyttimme ja asetuimme. Kun olimme asettuneet, lähdimme kiertelemään laivalla. Kerrokset 7,8 ja 9 olivat asuinkerroksia. Päätyhytit oli uudistettu viime syksynä. Asuimme yhdessä niistä. Meille tarjottiin hytti edulliseen hintaan, koska matkustajia oli vähän ja halvempiin hytteihin saatiin silloin lisää porukkaa. Meillä oli alun perin normi hytti.

Kerros 10 oli vain henkilökunnalle, mutta kerros 11 oli vain `viihdettä` . Siellä oli lasten leikkipaikka,nuorten toiminta paikka,jossa oli lautapeleja ja sellaista,saunat ja poreammeet, baari,kioski,ruokaravintola,kuntosali,peliautomaatit ja kauppa.

Kun vähän aikaa oltiin kierrelty, Sanni lähti lasten leikkipaikkaan, Suvi ja Sini lähtivät hyttiin, äiti oli Sannin kanssa leikkipaikalla ja isi saunassa.
Leikin jälkeen Sanni ja äiti tulivat myös hyttiin. Siellä Suvi luki kirjaa ja Sini pelasi tabletilla. Äiti alkoi katsoa televisiosta BumtsiBum ohjelmaa. Isi oli silloin mennyt baariin katsomaan formuloita.

Klo: 18.30 alkoi  ruokailu. Äiti ja tytöt lähtivät yläkertaan syömään. Samalla he hakivat Isin.
Ruokailussa oli kaikkea erikoista: Katkarapuja,simpukoita,mätiä ja muuta hienoa. Ruokailu sujui Isin vanhempien kanssa (jotka olivat myös mukana, eli kiertämässä Eurooppaa) jutellessa.

Ruokailun jälkeen Isi jäi katsomaan formuloita paapan kanssa. Mummi meni hyttiinsä kuten myös äiti ja S;sät omaansa.

Suvi nukkui levitettävässä yläsängyssä, Sini levitettävässä alasängyssä. Isi ja äiti parisängyssä, Sanni välissä. Sannille ei ollut peittoa, joten Suvi lähti hakemaan mummilta ja pappaalta yhtä peittoa(heilläkin oli levitettävät kerrossängyt, joten siitä).

Kun peitto oli haettu, tytöt katsoivat Stadi vs Lande. Isi oli edelleen baarissa katsomassa formuloita
Tytöt menivät nukkumaan ja Isi tuli hyttiin hieman myöhenmmin.

Maanataina 11.6 Finnlines Helsinki-Lyypekki

Aamulla Sanni,Sini ja Äiti heräsivät jo aikaisin. Suvi ja isi nukuttiin vielä. Äiti lähti kuntosalille juoksemaan. Sini ja Sanni meuhkasivat niin että isi heräsi. Isi sanoi että tyttöjen pitäisi mennä leikkipaikkaan, että Suvi saisi nukkua. Sanni ja Sini olivat kuitenkin jo herättäneet Suvin. Sanni ja Sini lähtivät leikkimään, mutta tulivat pian jo takaisin ja sanoivat että leikkipaikka aukeaa vasta klo:9 ja kello oli vasta 8. Isi sanoi että he menevät kiertelemään paikkoja.

Yhdeksän aikaan äiti oli saanut juostua ja Suvi noustua sängystä. Puoli kymmeneltä he lähtivät syömään aamiaista(silloin se vasta alkoi). Äiti meni edeltä, jotta ehtisi hakea Sannin ja Sinin leikkipaikasta. Aamiaisella oli normaaleja ruokia paahtoleivistä lättyihin.

Kun ruoka oli syöty, lapset lähtivät leikkipaikan pallomereen. Se oli syvin tähän mennessä olleista pallomeristä. Siellä he olivat noin puolituntia, jolloin isi oli mennyt nukkumaan hyttiin. Kun lapset ja äiti menivät hytille isi sanoi: ”Olin juuri alkamassa nukkua.” Äitikin halusi ruokalevon, joten vanhemmat nukkuivat. Sini ja Sanni pelasivat tableteilla ja Suvi kirjoitti tästä päivästä.

Kohta Sanni halusi taas pallomereen, joten Sini ja Sanni lähtivät sinne. Äiti halusi jatkaa unia. Suvi oli vielä niin täynnä että jäi myös hytille. Hetken päästä isi lähti ”vapauttamaan” Siniä. Pian mentiin taas syömään. Kenellä ei ollut kauheaa ruokahalua, koska ei ollut mennyt kuin yksi tai kaksi tuntia ruuasta. Silti tuli syötyä aika annokset.

Ruuan jälkeen mentiin taas hyttiin, nukuttiin tunti ja mentiin laivan saunaan. Siellä sai olla alasti, koska siellä oli miesten ja naisten puolet, ja molemmilla oli omat poreammeet.

Saunomisen jälkeen mentiin hyttiin ja katsottiin MasterChef Australiaa. Sitten käytiin taas syömässä onneksi oli viime ruokailusta mennyt jo neljä tai viisi tuntia.
Ruokailun jälkeen mentiin kaikkien ihmetykseksi taas hyttiin. Suvi ja Sanni katsoivat isin läppäriltä Winx´sien Maailmaa. Samalla ranta lähestyi kovaa vauhtia. Pian jo eteen tuli vene, joka toi laivalle luotsin(henkilö,joka ohjaa laivan satamaan).

Kun matkaa rantaan oli enää noin puoli kilometriä eteen tuli aallonmurtaja. Laiva meni todella läheltä ja aallonmurtajan jälkeen tehtiin jyrkkä käännös. Matka jatkui jokea pitkin Travemundeen. Jokiväylässä kulkeminen oli hidasta, ettei törmättäisi mihinkään.

Vähitellen Travemunde avautui ympärillämme, vaikka istuimme vieläkin laivassa. Laivan etukeulassa olleen hytin ikkunasta näki hyvin.(Isi lisää kuvia tähän alle.) Ennen kuin olimme satamassa piti kääntää laiva peruuttaa paikalleen.

Ulkona olimme kello 21.30. Pääsimme aivan ensimmäisten joukosta laivalle. Siitä suoraan ajoimme Lyypekkiin leirintäalueelle, jonne matkaa oli noin 20 km. Kello 22.00 olimme leirintäalueella ja menimme samantien nukkumaan.

Tiistai  13.6

Aamulla oli aikainen herätys. Olimme lähdössä Lyypekin vanhaan kaupunkiin. Menimme pyörillä, koska isi tiesi, että autolle ei välttämättä löydy paikkaa. Isi oli oikeassa. Parkkipaikat olivat aivan täynnä.

Vanhassa kaupungissa kävimme kirkossa. Siellä oli hieman pelottavia ja ahdistavia juttuja. Kuten esimerkiksi Pääkalloja ja Jeesus ristiin naulittuna ja aivan nääntyneenä. Hyi.

Mutta oli siellä myös kivoja juttuja. No kivoja ja kivoja……… Siis hienoja, kuten joskus kun Englantilaiset oli yöllä pommittanut sitä kirkkoa, Sen kello oli pudonnut lattialle (siis ihan kirkon kirkonkello) . Se oli jätetty paikoilleen. Siitä kohtaan lattia oli menny rikki!

Me lähdettiin kävelemään siellä, ja päädyttiin kiertämään kehää.c:

Kävimme syömässä jossain Saksalaisessa ravintola jutussa. Siellä Sini ja Sanni ja äiti söi kebab tortillaa, vaikka Siniltä ja Sannilta otettiinkin enimmät kebabit pois. Suvi söi saalaatti annoksen ja kasvis pyöryköitä ja isi lihahampurilaisen ja maailman parhaita ranskalaisia.
Suvin annoksesta jäi kaksi kasvispyörykkää, jotka päätettiin ottaa mukaan(ne olivat niin hyviä).

Ruokailun jälkeen jatkettiin kävelyä, vähitellen lähemmäs pyöriä. Pyörillä noustiin taas istuimille ja lähdettiin kohti kauppakeskusta.
Siellä äiti kävi kahvilla samalla kun isi lähti tyttöjen kanssa ToysRus`lla.(en tiedä onko oikein kirjoitettu. c: )
 Kun äiti oli tullut takaisin muiden luo, mentiin viereiseen kauppaan, josta Suvi osti parhaalle kaverilleen kynän jonka päässä oli leikki hevonen. Sini osti ty-pehmolelun, joka pitää puhelinta.

Kaupasta lähdön jälkeen enimmät osat porukasta olivat väsyneet. Oltiinhan jo nelja tai viisi tuntia pyöräilty ja kävelty.
Menimme vaunulle ja äiti päätti mennä nukkumaan. Isi hääräsi jotain ulkona ja lapset oleilivat sisällä kukin omalla tavallaan. Suvi kirjoitti tätä, Sini pelasi tabletilla ja Sanni ratkoi uuden tehtäväkirjansa tehtäviä. Välillä Sanni kylläkin teki matka kortteja serkuille(Sannin lempipuuha on tehdä kortteja. c: )

Vähän ajan päästä isi kävi sanomassa että kävisi Lidl`lissä.Sitten Suvilla loppuivat kirjoitus jutut, joten tietokone sai odottaa iltaan, enne kuin sillä kirjoitettaisiin taas. Suvi ja Sini aloittivat hetken päästä laivanupotuspelin. Sini voitti ensimmäisen erän. Kun toista erää oli pelattu hetken, mummi tuli kysymään että haluttaisiinko me paistaa makkaraa.

Sanni halusi, mutta Sini ja Suvi olivat vastaan, kunnes äiti sanoi:-Paistettaisiinko myös maissia? Suvi ja Sini muistivat heti Lidl´n mainoksen: Grillaa,grilla,grillaa,grillaa,grillaa,grillaa Maicci……
Niimpä kaikki menivät syömään.

Ruokailun jälkeen tytöt menivät pelaamaan frisbee golffia. Siinä meni pari tuntia.

Kun se oli alkanut kyllästyttää, tytöt menivät takaisin vaunulle. Suvi löysi jostain Sannin vesipyssyn, ja alkoi ampua muita.
Niinpä tytöt menivät pelaamaan uutta peliään milloin minnekin.

Illalla puoli 10 suomen aikaan eli Saksassa puoli yhdeksän, tytöt tajusivat mennä takaisin vaunulle.

Isi jutteli ulkona mummin ja paapan kanssa. Pian kaikki olivatkin jo nukkumassa.

Keskiviikko 14.6

Aamulla heräsimme tutulla leirintä-alueella. Ehtisimme tehdä melkein koko päivän jotain. Aamulla äiti päätti lähteä Citti-markettiin. Sini halusi mennä mukaan ostamaan itselleen suklaata.

He lähtivät jo pian. Suvi ja Sanni jäivät vaunulle pelaamaan muistipeliä. Isi laittoi samalla asuntovaunua lähtökuntoon.

Isi ja äiti olivatkin sopineet illalla, että lähdettäisiin jo tänään Tanskaan, koska perjantaina sataisi vettä. Suvi sai kuulla sen, kun hän kysyi, että ehtisivätkö hän ja Sini käydä läheisellä leikkikentällä. Heti kun Sini ja äiti tulivat marketista, Suvi kertoi Sinillekin. He päättivät mennä vielä kerran leikkimään vesisotahippaa Sannin kanssa.

Noin tunnin päästä syötiin ja lähdettiin kolme tuntia kestävälle matkalle kohti Tanskaa. Kaksi tuntia matkattiin ja pysähdyttiin Tanskan ja Saksan rajalle. Meillä tarkistettiin passit ja kysyttiin mistä tulimme ja minne menimme. Pääsimme läpi ja jatkoimme vielä tunnin kohti LEGOLandia.

Pian oltiinkin perillä. Joka puolella näkyi leegoista tehtyja juttuja, vaikka olimme vasta parkkipaikalla, ostamassa leiriytymistä ja Lego-Land lippuja.
Huomenna mentäisiin sitten LEGO-Landiaan. Samalla olisi äitin  syntymäpäivä.

Leirintäalueella oli ainakin kolme hienoa leikkipaikkaa. Äitillä nousi kuume, mutta hän aikoi huomenna mennä lääkkeen voimalla LEGO-Landiin.

Ruokaa laittoi mummi, koska äiti makasi sängyssä, ja odotteli että lääke vaikuttaa. Suomalainen makkara on kyllä parenpaa kuin Tanskalainen.

Vähitellen mentiin kohti sänkyä.

Torstai 15.6

Aamulla paappa tuli laulamaan äitille, olihan äitin syntymäpäivä. Aioimme lähteä LEGO-landiaan klo:10.Harmi ettei äiti voinut tulla heti mukaan, kun hän oli vielä kipeä. Äiti tulisi sitten myöhemmin mukaan, lääkkeen voimin.

LEGO-Landian portilla oli todella suuri ruuhka, koska portit avataan tasan kello 10 ja kello oli muutamaa minuuttia vaille. Olimme ensimmäisten joukossa. Edessämme oli myös Suomalaisperhe. He kysyivät jännittääkö Suvia ja Siniä. Molemmat vastasivat että ehkä…..

Sisällä menimme ensimmäisenä näkötorniin joka oli Mini-LEGO puiston vieressä. Kun torni nousi ylös, näimme mitä mahtavimman LEGO- rakennelman. Siellä oli tuhat taloa ja tosi monta liikkuvaa osaa.

Kun torni laskeutui, menimme katsomaan kyliä lähempää. Siellä oli Hollantilainen kylä, Tanskalaisia, Ruotsalaisia ja pari Norjalaista kylää. Yksi mieleen jäävistä osista oli lautta tai lossi, mikä se nyt ikinä olikaan…… no kuitenkin, se kulki pienen puron (lego- kaupungissa se oli joki) yli samalla kun sen kyydissä oli auto, joka oli ylittämässä puroa/jokeea. Kun lautta/lossi oli päässyt  toiselle puolelle, auto jatkoi matkaa, eli ajoi lautalta pois ja meni tielle.

Kun minikaupunki oli kierretty, lähdimme kohti kummitustaloa. Siellä oli pitkä jono. Onneksi se liikkui nopeasti. Sisällä talossa käveltiin ja katsottiin legoista tehtyjä pelotteita. Sannia ainakin pelotti aivan kauheasti. Hän puristi Suvin kättä ja oli aivan tönkkö.

Kummitustalossa oli myös peili huone joka oli täynnä kuusikulmioita, joissa oli aina neljällä sivulla peilit ja kahdesta tyhjästä mentiin eteenpäin. Eteneminen oli hidasta, koska peilit huijasivat aisteja aikalailla. Eteen päin sai mennä käsi ojossa.

Kummitustalon jälkeen mentiin vuoristorataan nimeltä Drakon. Isille kävi siellä hieman nolosti: Kun vuoristorata alkoi se ei ollut oikeastaan vuoristorata, vaan juna/vaunuletka vain meni hitaasti lego-näyttelyä eteen päin. Isi kuvasi silloin. Kohta isille sanottiin (englanniksi) että kamera kannattaa laittaa taskuun. Isi kyllä ymmärsi muttei laittanut. Kohta joku suomalainen isin takaa sanoi: -Kuulikko? Se sanoi sulle! Kannattaa totella, tää muttuu aika paljon tästä. Isi ei uskonu vaan sanoi: -Miten tää tästä muka muuttuu? Se tyyppi vastas:-Tästä tulee pian ihan oikee vuoristorata. Isi usko ja laitto kameran taskuun. Muutaman sekunnin päästä oltiin jo nopeissa mutkissa.

Sen jälkeen mentiin kattomaan näytelmää. Kävimme melkein joka laitteessa. Äitikin oli mukana jonkun aikaa. Lopuksi kävimme Atlantis nimisessä jutussa. Ensin siinä katsoimme videota, jossa menimme muka etsimään Atlantiksen kadonnutta valtakuntaa. Kohta sivuovet aukesivat ja pääsimme paikkaan jossa oli erilaisia kaloja. Se oli eräänlainen näyttely. Näyttelyn lopuksi sai silittää oikeaa meritähteä,räpua,merivuokkoa ja merisiiliä. Merisiili ei edes ole erityisen piikikäs, se on vain hieman karhea. Meritähti oli  vähän löllö, ei limainen vaan semmoinen löllö. Vähän vaikea selittää.

Kuudelta illalla tulimme pois. Menimme vaunulle, ja Suvi ja Sini lähtivät aarteen etsintään. He saivat tehtyä sen, mutta unohtivat palauttaa lapun, niinpä he eivät saaneet ”aarretta”.

Söimme mummin ja paapan kanssa äitin synttäri kakku-kahvit. Lauloimme myös äitille(tietysti)pe 16.6
Aamulla heräsimme vaunussa normaalia myöhempään. Aioimme tänään mennä uudestaan LEGO-Landiaan. Tällä kertaa Äiti tulisi tänään isin tilalle mukaan. Äitin vointi oli jo paljon parempi.

Perjantai 16.6

Isi jäi pakkaamaan vaunua, että pääsisimme lähtemään 13 maissa. Eli saisimme olla LEGO-Landiassa noin kolme tuntia.

Kun menimme porteille, sisään päästettiin jo väkeä. Tänään jouduimme odottamaan hieman kauemmin kuin eilen. Kun pääsimme sisään, menimme ensimmäisenä Drakoniin. Kun kierros oli mennyt, Äiti sanoi:-Pidenpää ja hurjempaa. Niinpä Suvi ja Sini veivät äitin polar X-plorex´siin, joka oli LEGO-landian hurjin laite.

Äiti meni siihen Sinin kanssa. Suvi meni Sannin kanssa katsomaan pingviinejä ,koska Sanni ei saanut mennä laitteeseen. Kun kierros oli loppunut, Suvi pyysi Siniä menemään kanssaan laitteeseen. Sini s suostui ja äitikin halusi nähdä kunnolla pinkut. Kun Suvi ja Sini tulivat äitin ja sannin luo, he lähtivät Sannin valitsemiin laitteisiin eli The temple´en ja pikku Sammakko vapariin(vapaapudotus). Sen jälkeen he menivät Atlantikseen. Äiti otti hienoja kuvia.

Kohta isi soitti ja sanoi että oltaisiin lähtövalmiita. Äiti ja lapset lähtivät kohti vaunua. Pian oltiinkin jo lähdössä kohti Ruotsia. Matkalla mentiin kolmen tai neljän pitkän sillan yli. Pisin niistä oli Juutinraumansilta. Sen ylitys maksoi yli sata euroa .Pian sillan ylityksen jälkeen oltiin leirintäalueella puun alla pitämässä sadetta.
c:

Kun vaunu oli saatu paikalleen puun alla kyhjöttäjät pääsivät kunnon suojaan. Niin oltiin tultu Ruotsiin. Viikon huonoimpana päivänä. Siis sään kannalta. Tästä ei voi muuta kuin parantua.

Lauantai 17.6

Malmö First Camp

Päivä oli onneksi parempi kuin eilen. Heti aamulla Sini ja Sanni lähtivät leikkipaikkaan. Suvi makasi silloin vielä sängyssä, ehkä hereillä tai puoliunessa. Pian Suvi nousi ja kävi suihkussa. Aamiaisen jälkeen Suvi meni Sinin ja Sannin kanssa leikkipaikkaan.

Leirintäalueelta näkyi hienosti Juutinrauman silta.

Kohta tytöt kyllästyivät ja palasivat vaunulle. He rakensivat majan penkeistä ja viltistä, alustana oli pyyhkeitä. Kohta syötiin ruokaa. Sen jälkeen lähdettiin polkupyörillä Malmön keskustaan. Siellä kierreltiin jonkin aikaa. Käytiin kaupassa josta äiti osti jättipastaa. Kaikilla alkoi olla nälkä.

Kun mentiin takaisin vaunulle, tytöt menivät takaisin majaansa, isi ja paappa lähtivät autolla kalkkilouhokselle ja äiti teki jättimakaroneja. Kastikkeesta tuli tosi hyvää, vaikkei äiti käyttänyt yhtään tomaattia(kaupasta ei löytynyt paseerattua tomaattia,pyree olisi liian voimakasta)

Ruuan jälkeen tytöt leikkivät hippaa. He päättivät että menisivät leikkipaikkaan leikkimään. Sanni oli se jonkin aikaa. Sitten äiti tuli pyytämään että lähdettäisiin rantaan. Rannassa oli sorsia, ja rannan vieressä oli koirienuittopaikka. Oli hauskan näköistä kun koirankouluttajat uittivat koiria vaatteet päällä ja koirat menivät niin syvälle että kouluttaja kastui.

Kun mentiin takaisin leirintäalueelle, Tytöt jäivät leikkimään vielä hetkeksi hippaa, sillä aikaa paappa ja isi olivat purkaneet ”leiriä”.

Ihan pian mentäisiin nukkumaan ja aamulla olisi aikainen herätys.

Sunnuntai  18.6

Herätys oli jo ennen kahdeksaa (ruotsin aikaan). Nopea aamiainen ja Sitten jo istuttiin autossa. Matkalla ylitettiin taas ainakin yksi silta. Olimme menossa Ruotsin Öölannin saarelle. Automatka kesti noin kolme tuntia.

Perillä oli aivan kauhean kuuma, joten lapset menivät suoraan luvan saatuaan uima-altaalle, jossa oli merivettä. Meressä uiminen tai kahlaaminen oli hieman inhottavaa, koska pohjassa kasvoi ällöä levää.

Uima-altaalla uitiin kuuteen asti, eli niin kaun kuin oli mahdollista. Vesi oli tosi lämmintä. Ja jos tuli isossa altaassa kylmä, pystyi aina menemään pikkualtaaseen, joka oli muutaman asteen lämpimämpi.

Äiti oli jo terve, paitsi että edellinen flunssa oili johtunut enterorokosta. Nyt äitin suu oli täynnä näppylöitä.

Uinnin jälkeen syötiin ja sitten tytöt lähtivät testaamaan leikkikenttiä. Eivät ne olleet yhtä hienoja kuin edellisen paikan laiva.

Ilta vierähti nopeasti, ja pian oltiinkin jo sängyssä.

Maanantai  19.6

Aamulla kaikki olivat hereillä jo ennen yhdeksää (suomessa klo kymmenen). Aamulla vain loikoiltiin ja rentouduttiin. Noin puoliltapäivin lähdettiin autolla  Borgholmaan,  koska sinne oli aika pitkä matka. Noin 25 kilometriä.

Ajoimme myös Borgholman linnan ohi, joka oli aivan kuninkaallisten kesäasunnon vieressä.

Kävimme Ruotsin kuninkaallisten Sollidens kesähuvilan puutarhassa, jossa oli tänään ”avoimet” ovet. Kyllä se maksoi aikuisilta 10 euroa ja lapsilta kuusi euroa alle kuusivuotiailta (Sanni) ei yhtään.(maksoi oikeasti kruunuja, mutta jos olisin laittanut niin, joku ei välttämättä tietäisi oikeaa summaa. Mutta jos nyt välttämättä haluaa tietää kruunu hinnan:kertoo hinnan kymmenellä)
Puutarha oli tosi hieno ja iso.

Sen jälkeen menimme Borgholman keskustaan jäätelölle. Mummi tarjosi.

Kun palasimme leirintäalueelle, Suvi ja Sini menivät uima-altaalle. Sanni ja äiti tulivat pian perässä. Isi oli polkupyöräilemässä lähiympäristössä. Lämmintä oli 26 astetta. Vaunultamme näkyi hienosti myös Öölannin silta.

Aamulla lähdettäisiin taas seuraavaan paikkaan.

Tiistai  20.6

Yö tuntui lyhyeltä, koska kaikki nukkuivat niin hyvin. Mutta aamulla lähdettiin nopeasti. Matkaa on noin kolme tuntia. Välillä pysähdyttiin ja käytiin tekemässä eväsleivät vaunussa. Ajoimme Öölannista Norrköpingin leirintäaluelle.

Leirintäalueella isi ja paappa laittoivat vaunuja paikalle kun lapset leikkivät leikkikentällä merihirviötä. Vähän ajan päästä lapset menivät vaunuun ja alkoivat piirtää unelmien taloja.

Vähitellen talot valmistuivat ja Suvi ja Sini alkoivat pelata tableteilla, Sanni piirsi vielä(pallomereä taloonsa). Kun Sanni oli valmis tytöt lähtivät käymään vessassa.

Lähdimme polkupyörillä Norrrköpingin keskustaan joka oli aivan parin kilometrin päässä leirintäalueesta.

Siellä kaupungilla puistossa oli paikka jossa oli 25.000 kaktusta.

Lähellä leikkikenttää oli toinenkin suomalaisperhe.

Vaunulla aloimme esitellä piirrustuksia. Pian äiti tuli kysymään tehtäisiinkö banaani-rahka lettuja. Kaikki tietysti halusivat. Pian pöytä oli täynnä namilettuja.c:
Lättyjen jälkeen tytöt menivät takaisin leikkikentälle ja pyysivät mukaansa toisen suomalaisperheen Lempi(nimisen)-tytön.Leikkikentällä alkoi riehakas leikkiminen, joka kesti yhdeksään asti. Silloin isi tuli pyytämään tytöt pesemään hampaita ja vähitellen kohti sänkyä. Aamulla lähdettäisiin Kappelskäriin, josta parin yön päästä lähdettäisiin laivalla kohti Suomea.

Leirintäalueen vieressä oli isot urheilu hallit ja puistot.

Keskiviikko 21.6

Lähtö oli aamulla yhdeksältä(10 Suomen aikaan). Saavuimme Tukholman IKEAan puolentoista tunnin päästä. Siellä syötiin kunnon annokset; Sini: kaksi lasten pasta-annosta  Suvi: kymmenen lihapullaa, herneitä ja ranskalaisia  Sanni: lasten pasta-annos   isi: 14 lihapullaa ja ranskalaiset, ehkä herneitä    äiti: kalaa ja perunoita+jälkkäri(mummilla ja paapalla oli sama kuin äitillä)

Uudella leirintäalueella tytöt menivät heti trampoliinille. Sitten he menivät leikkikentälle josta äiti haki heidät syömään.

Ruokailun jälkeen mentiin vaunuun ja tehtiin kuka mitäkin.Kohta isi sanoi että kiinnostaisiko lähteä luontopolulle jossa puhelin koodeja(koodeilla voi katsoa videoita joissa kerrottiin kasvillisuudesta)
polulla oli myös jättietanoita. HYI!!!! x-/  Etanoita oli aivan hirveästi.

Polulla tuli ainakin kolme sadekuuroa. Sadekuuroja tuli melkein joka vliin mihi vain mahtui. Kun polun jälkeen tytöt menivät pelaamaan minigolffia, ei satanut, mutta muutaman reiän päästä alkoi sataa. Se kesti vartin ja sitten näkyi kaksoissateenkaari. Isi tai äiti ei nähnyt sitä. Siksi siitä ei voi laittaa kuvaa…
pelaamisen jälkeen vaunussa oli taas koko kööri. Niin koko ilta meni lötkötellessä. Huomenna herätys 6.30 Ruotsin aikaan.

Torstai 22.6

Aamulla heräsimme kello 6.30 ja lähdimme samantien laivalle. Satama oli ihan leirintäalueen vieressä.

Laivaan meni tosi paljon rekkoja.

Illalla ajoimme vielä äitin veljen luo juhannuksen viettoon. Sellainen oli meidän perheen matka Legolandiin. Ajettiin yhteensä 2400 km.

1. Siis minkä kokonaishinnaksi tuli yli kaksi tonnia? Meillä maksoi viime vuonna etukäteen ostettuna auto ja vaunuyhdistelmä päivähytein Naantali-Kapellskär-Naantali- välille yhteensä 350 euroa (siis menopaluu) ja mukana oli vielä koira, josta meni lisämaksu. Hurjasti on hinnat nousseet...

1. Vähän oli huonosti kirjoittanut, meno oli Helsinki-Lyypekki.