Asuntovaunun historiaa


Tällä sivulla käsitellään asuntovaunun kehitystä kokonaisuudessa, keskittyen Skandinaavisiin merkkeihin. 

Kirjoituksessani keskityn oleellisiin muutoksin vaunun historiassa.


1. Sukupolvi asuntovaunuja.


Voidaan sanoa, että Suomessa 1960-luvulla oli kova kiinnostus asuntovaunuja kohtaan, yritykset sekä yksityiset rakensivat vaunuja. Bror Eklund, joka omisti Ekeri:n, rakensi ekerina asuntovaunuja.

Keväällä 1965 suomessa oli 100 rekisteröityä vaunua.

Ensimmäisen kerran vaunumatkailijoiden yhdistyksen perustamisesta lienee keskusteltu Oulun Nallikarin leirintäalueella vuonna 1962. Asiaa valmisteltiin parin vuoden ajan, ja yhdistyksen perustavaan kokoukseen Jyväskylään 17.5.1964 kokoontuivat pietarsaarelainen Antero Rankala, rovaniemeläinen Heimo Ainali, seinäjokelainen Jaakko Talvitie, tamperelaiset Börje Tengström ja Erkki Lassila sekä pedersöreläinen Bror Eklund.

Ensimmäiset 1960-luvun Truma-lämmitykset olivat pistelämmittimiä, jotka hohkasivat lämpöä. Lämmön tasaisuudesta ei ollut puhettakaan. Eristeenä käytettiin villaa.

60-luvun merkkejä olivat esim: OM, Kotilo, Finn Cabby,  ACE, Thomson, Sprite  ja Ekerina.

Soliferin ja Polarin valmistus alkoi vuonna 1964. 

Hyvin tyypillinen munanmuotoinen vaunu oli 50-60 luvulla SMV vaunu.






2. Sukupolven asuntovaunuja

Vuonna 1964 Cabby esitteli  vaunun, joka on rakennettu Cabby-menetelmällä ja siinä on suorat seinät toisin kuin hallitseva munanmuotoinen runko.  Ruotsin puolustusvoimat ottivat käyttöön 60-luvun alussa ns "sandwich" rakenteen ja alkoivat ruiskuttamaan polyuretaania seinää. 

Vuonna 1965 Cabby teki ensimmäiset polyuretaani ja itsekantavat seinät, tämä rakenne sai nimen Cabby-menetelmä.

Samana vuonna 1965 Cabby toi keskuslämmityksen vaunun etuosaan. Lämmitin oli Ge-Hå-kattila, jossa oli vesijäähdyttimiä, jotka levittävät lämmön vaunuun ja estivät kylmän tulemisen ikkunasta. Ge-Hå oli alkujaan veneteollisuuden tuote. 

Vuonna 1968 Cabby rakensi uuden tehtaan, jossa valmistui 3000 vaunua vuodessa. Tehdas oli modernein koko euroopassa.

Cabby vuodelta 1965.







Tässä kuvassa Kabe vuodelta 1967, jossa oli kaasupullo jo kotelossa








3. Sukupolven asuntovaunuja

Ehkä kolmannen sukupolven asuntovaunuiksi voidaan sanoa vaunuja, joissa muovinen etukotelo on integroitu vaunuun kiinni, ja vaunussa on käytetty elementti rakentamista ja vaunussa on vesikeskuslattialämmitys ja kiinteä vessa. 

Ensimmäisiä vaunuja, joissa etukotelo oli integroitu vaunuun oli Solifer vm 1984, ja jossa etuikkunan kulmat olivat  ns elementtejä. 





Vuoden 1988 Solifer, voidaan ehkä kutsua ensimmäiseksi 3. sukupolven vaunuksi.

Tässä vaunussa oli jo huomioitu esim ilmanvastus. Uretaani eritys, vesikiertoinen lattialämmitys, kiinteä sisävessa ja elementti rakenteinen etuikkuna. 



80-luvun lopussa vaunuteollisuus otti isoja harppauksia samaan tyyliin kuin 60-luvun lopussa. 

Esim  KABE on tuonut markkinoille. Mm. ecoprimeristys (1987), vesikiertoinen lattialämmitysjärjestelmä AGS (patentoitu 1988), muovirimat (patentoitu 1989) ja hengittävät seinät (1992).

1990-luvun laman vaikutuksen asuntovaunuihin.

 Suomen ja Ruotsin 1990-luvun alussa kokema lama oli läntisen Euroopan syvin. Ja tällä oli suuri vaikutus myös asuntovaunujen valmistukseen.

Voidaan jopa sanoa, että vaunujen laatu heikkeni 90-luvun puolivälissä. Vaunuja yritettiin tehdä halvemmalla myynnin edistämiseksi.

Tästä hyvä esimerkki Solifer Articina vm 1995, jota kutsutaankin pula-ajan vaunuksi. Esim runko loppui pyörien kohdalle ja perässä ei ollut runkoa ollenkaan. Sisusta oli yksikertaistettu ja taka-ikkunakin oli poistettu. Kaikella tavalla vaunun rakennetta oli yritetty karsia. 


Samaan kikkailuun sortui myös Kabe Karisma ja Pollux malleilla.


Valitettavasti moni vaunumerkki poistui markkinoilta laman seurauksena. 

Vaunut menivät huonosti kaupaksi ja kaikkea yritettiin.

Tässä linkissä kaikki vuoden 1991 vaunut, jossa nähdään, että merkkejä oli markkinoilla vielä tuolloin useita.


Tämä skandinaavien laadun heikkeneminen antoin eurooppalaisille vaunuille mahdollisuuden.

Kilpailuasetelma alkoi vähitellen muuttumaan, eurooppalaiset merkit alkoivat kohisten parantelemaan mallejaan. 

Samaan aikaan kun skandit ajoivat alas omaa tuotantoaan, tekivät keski-eurooppalaiset uusia vaunumalleja.

Esim Hobby uusia mallistoon vuonna 1996, jossa ei sinänsä ollut mitään mullistavaa, mutta hinta oli edullisempi kuin esim Solifer Articina ja Hobby oli raikkaamman oloinen. Näin Hobby sai jalansijan suomen markkinoille.


Samaan aikaan Dethlefs ja LMC uusivat mallejaan ja tulivat pohjolan markkinoille ryminällä.

Tämä aiheutti sen, että pohjoismaiden vaunujen oli uudistuttava. Solifer toi markkinoille 1998 Solifer G5 mallin. 



Cabby uusi malliston 1999


Polar uusi malliston 1999



Ja Kabe uusi malliston 1999



Vahinko markkinoilla oli kuitenkin jo päässyt tapahtumaan. Etunenässä saksalaiset olivat saaneet pysyvän jalansijan suomessa ja vaunujen hinnat olivat merkittävästi edullisempia kuin skandien hinnat.

Vaikka rakenteellisesti Kabe oli vuonna 1999 varmaan markkinoiden paras, ei se kuitenkaan konservatiivisen muotoilun ja sisusta vuoksi saanut markkinoilla määräävää sijaa. 


2000- luku.

1990-luvun lama oli jättänyt pysyvän jälken skandinaaviseen vaunu tuotantoon. 10 vuotta oli kulunut selviytymiseen. Oli aika uudistua, mutta markkinat olivat muuttuneet 10 vuoden aikana yhä kilpaillummiksi.


Kilpailusta pitivät huolen keski-euroopan toimijat. 


Cabby/Polar/Solifer vaunuista keskittyisin seuraaviin vuosimalleihin, joka ovat mielestäni sillä hetkellä modernein/kehittynein vaunu sinä vuotena.



2000-2010 vuosien  vaunukehitys Cabby/Polar/Solifer.

Solifer vm 2002-2004, joka on ns facelift vm 1998 Solifer G5:sta. 



Tämä Solifer oli viimeinen Suomessa tehty asuntovaunu.

Vuonna 2003 etupäässä suomalaisten omistama Nuukari Oy osti Lohja Caravanin, muutti sen SoliferPolar Ab:ksi ja keskitti vaunutuotannon Ruotsiin. Toukokuussa 2004 valmistui viimeinen Suomessa suunniteltu ja valmistettu asuntovaunu, koivukylän tehdas lakkautettiin ja yli 100 työntekijää irtisanottiin. 
Siitä kun mennään askel kehityksessä eteenpäin.

Niin Polar 2004-2006, ns 40-vuotis malli, joka on pykälän kehittyneempi kuin Soliferin 2000-2008 mallit.



Ja tästä kun mennään askel eteenpäin.

Kabe vuosimallia 2005-2007. Jotkut Kabe asiantuntijat sanovat, että juuri 2005-2007 olisivat parhaita 2000-2010 luvun Kabeja.



Niin Cabby 2006-2008, on taas jo pykälää parempi kuin Polarin 40-vuotis malli.




Ja tästä eteenpäin.

Polar 2008-2010, taas askeleen modernimpi kuin Cabby



Ja vielä askel eteenpäin.

Solifer 2010-, joka on Facelfit Soliferin mallista 2009. 




Mielestäni Solifer 2006-2008 on Facelift versio 2, Soliferin vuosimallista 2000.


2000-2010 skandinaaviset vaunut ottivat laadussa takaisin sen, minkä menettivät 90-luvun puolivälissä. Oikeastaan voitaisiin sanoa, että Solifer Jubille vm 1990 jälkeen seuraava kokonaan uusi solifer tuli vasta vuonna 2009. 

Näiden vaunujen ongelma numero 1 oli Hobby vuosimalli 2003.

Hobby julkaisi vuonna 2003 mallin, josta tuli samantien kansan suosikki.

Lapsiperheille oli saatavilla hyvä pohjaratkaisuja kohtuulliseen hintaan.



Vaikka Hobby ei tehnyt mitään suurempia teknisiä innovaatioita, se osasi kuunnella markkinoita ja teki tuotteen, joka soveltui koko eurooppaan. 



4. Sukupolven asuntovaunuja

Jos Cabby teki vuonna 1965 mullistavan vaunun, niin eräällä tavalla se teki myös historiaa vuonna 2006. 

Vaunun etuosa oli kiinteä kokonaisuus. Myös alustana toimiva Alko, otti käyttöön ATC järjestelmä, joka tavallaan vastaa auton luistonestojärjestelmää.

Tavallaan tätä Cabby tekemää yhtenäistä etuosaa lähti jokainen tekemään omalla tyylillä. Myös Kabe 2008 teki vastaavan keulan kuin Cabby 2006. 

Ongelmaksi oli vain tullut pysyvästi esim Hobby.

Esimerkiksi 2012 esitelty Hobby Premium vei muotoilun uudelle tasolle




Lisäksi uudet innovatiiviset sisäratkaisut nostivat myyntiä.

Esim Adria 613 HT uusine sisäratkaisuineen, vaunut jotka olivat varustettu isolla etuikkunalla



Eikä kilpailua yhtään helpoksi tee se, että esim LMC, on kokonaan poistanut puun matkailuvaunujen rungosta ja antaa vaunuilleen 12 vuoden tiiviystakuun.




Skandinaavit 2010-luvulla


Saavuttaessa 2010-luvulle skandien vaunumallisto oli hyvä. 

Vaunut olivat edellisen 10-vuoden aikana uudistuneet ja laatu oli parantunut.

Ongelmaksi nousi tuotteen hinta. 

Vaikeudet tuotannossa olivat alkaneet.

Vuonna 2011 ruotsalaiset pääomasijoittajat ja yrityksen johto ostivat Soliferin ja siirsivät matkailuvaunutuotannon 2014 Hymerin tehtaille Saksaan.

Viimeinen Doroteassa valmistettu Solifer oli 50-juhlamalli "Jubilee" Viimeinen oikea Solifer. 

Tässä Soliferissa sivuseinät eivät vielä olleet ns sileää yksiosoista, vaan edelleen kaksiosainen. 



Norjassa myydään edelleen Solifer tuotemerkillä, ns halppis Hymeriä.





Vuonna 2016 Cabby meni konkurssiin. Cabby ei ollut pystynyt vuoden 2006 jälkeen uusimaan merkittävästi mallistoaan. 

Vuoden 2016 Cabby, on ulkoisesti hyvin samannäköinen kuin vuoden 2006.
Vaunun kylkipellit  tulivat sileiksi ja yhdenosaisiksi vuonna 2015, joka oli Cabbyn viimeinen uudistus. 








Polar vm 2018 ei ole merkittävästi uudistunut vuoden 2009 jälkeen. Kylkipellit ovat edelleen 2 osaisia eikä yksiosaiseen kyljen peltirakenteeseen ole vielä päästy.



Kehitys on valitettavasti pysähtynyt.



Kabe on vielä valonpilkahdus skandinaavisessa asuntovaunu tuotannossa.

Vuonna 2013 Kabe toi markkinoille Kabe Classic mallin, joka onnistui myynnissä.

Kabe classic on  mallisarja, jossa on hieman lyhyempi varusteluettelo ja hieman vähemmän valinnaisvarusteita, mutta joka on kauttaaltaan KABE:n korkeaa laatua. Ja samalla saatu hintaa laskettua.





Kaben mallisarja 2008-2012 on vuosien varrella muutanut raidoitusta kyljessä.



Kabe uudistui 2014 ja katon etuosa muuttui suoraksi ja perän valaistus uusittiin.


Kabe esitteli 2016 imperial mallin, jossa sivupellit olivat muuttuneet yksiosaiseksi ja kiiltäväksi. Kabella on myös mallistoon tullut Adrian tavoin isoja etuikkunoita.


Tällä hetkellä skandinaavinen tuotekehitys asuntovaunujen osalta on kulminoitunut Kaben Imperial malliin.

Kaben Imperial mallin lähtöhinta on Kabe 560 noin 60000 €, joka ei sisällä panoraama ikkunaa. Sille on lisähinta 1250 €.



Jos vertaa Adria Alpina 663 malliin vm 2018

Jossa on lämmittimenä nestekiertoinen Alde 3020 kaasulla ja sähköllä sekä nestekiertoinen lattialämmitys ja mm. eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö ympärivuotiseen käyttöön. Vakiona 3-liekkinen liesi ja iso jääkaappi/pakastin 167 l. Ja hinta 41000 €.



Tai esim Knaus/Tabbert konsernin Knaus 650 UDF Scandinavian Selection vm 2018

Jonka hinta on sama 41000 € kuinka Adrian.


Voidaan vain toivoa, että Kabe ja Polar pärjäävät jatkossakin kilpailussa. 

Helppoa se ei tule olemaan. 




6 kommenttia:

  1. Tuo pohjoismaisten vaunujen laadun heikkeneminen ei johtunut 1990-luvun alun lamasta, vaan tapahtui lamaa edeltäneiden "hullujen vuosien" aikana.
    Enempi tai vähempi keinotekoisen (pankit tarjosivat vakuudettomia ja valuuttalainoja ym.) nousukauden aikana kaikki vaunut mitkä saatiin linjalta ulos vietiin käsistä. Tuotantoa nopeutettiin kaikin mahdollisin keinoin, valmistuksessa oikaistiin missä vain voitiin jne. Tämä johti laatutason heikkenemiseen.

    VastaaPoista
  2. Hyvä kommentti. Kiitos Siitä.

    VastaaPoista
  3. Mielestäni hyvä ja mielenkiintoine opastus vaunu maailmaan. Kiitos.

    VastaaPoista
  4. Kiitos hyvästä artikkelista! Vielä kun saisi ostajan oppaan sekä 2000 luvun ja 2010 luvun vaunuille, niin osaisi navigoida itsensä perille tässä informaatiotulvassa. Heitän tähän tän hetkisen näkemyksen, ikäänkuin koeteltavaksi, joten vastaa siihen, jos haluat ottaa kantaa.

    Solifer Artic 480 ja 520(valitsemani kokoluokka) mallit vuodesta 2009 eteenpäin ovat Soliferin parhaimmistoa. Uskon saavani siinä hyvät talviominaisuudet yhistettynä hyvään vedettävyyteen ja kohtuulliseen tyylitajuun.

    Sitä vastaan kamppailee Kabe Briljant (ehkä myös royal 520 ei KS) ja Kaben kohdalla olen ymmärtänyt saavani parasta 2008 vm. eteenpäin, mutta, tämä minua kiinnostaa, kun viittasit artikkelissa 2005-2007 luvun kabeihin. Onko tähän jotain tarkennusta?

    Cabbyn ja Polarin kohdalla vaunut ovat useimmiten leveitä, joten olen keskittynyt näiden sijaan muihin.

    Scandien ulkopuolelta en osaa ottaa kantaa, paitsi että ymmärrän Dethleffsin ja Adrian olevan kelpo merkkejä. Hobby taas on tyyliltään liian prameileva.

    VastaaPoista
  5. Kiitos hyvästä artikkelista! Vielä kun saisi ostajan oppaan sekä 2000 luvun ja 2010 luvun vaunuille, niin osaisi navigoida itsensä perille tässä informaatiotulvassa. Heitän tähän tän hetkisen näkemyksen, ikäänkuin koeteltavaksi, joten vastaa siihen, jos haluat ottaa kantaa.

    Solifer Artic 480 ja 520(valitsemani kokoluokka) mallit vuodesta 2009 eteenpäin ovat Soliferin parhaimmistoa. Uskon saavani siinä hyvät talviominaisuudet yhistettynä hyvään vedettävyyteen ja kohtuulliseen tyylitajuun.

    Sitä vastaan kamppailee Kabe Briljant (ehkä myös royal 520 ei KS) ja Kaben kohdalla olen ymmärtänyt saavani parasta 2008 vm. eteenpäin, mutta, tämä minua kiinnostaa, kun viittasit artikkelissa 2005-2007 luvun kabeihin. Onko tähän jotain tarkennusta?

    Cabbyn ja Polarin kohdalla vaunut ovat useimmiten leveitä, joten olen keskittynyt näiden sijaan muihin.

    Scandien ulkopuolelta en osaa ottaa kantaa, paitsi että ymmärrän Dethleffsin ja Adrian olevan kelpo merkkejä. Hobby taas on tyyliltään liian prameileva.

    VastaaPoista
  6. Mattkailuvaunu luettelosta Puuttuu kokonaan Matkaaja jota valmistettiin Jarvenpaassa 20 vuotta ja jota Vietminh Hollantiin, Ruotsiin ja Norjaan valmistustekniikka olí hyvin nykyaikainen ja tendás tyollisti loppuaikoina n. 200 Henkea ja oli erittain kannattava. Se vain sitten havitettiin. Reijo jokiranta rm.jokiranta@gmail.com

    VastaaPoista